محل لوگو

دانلود مقاله نظريه الزام به طلاق در صورت ندادن نفقه از سوي زوج (عنوان عربي: نظرية الإلزام إلي الطلاق عند عدم الإنفاق من جانب الزوج)


مقاله نظريه الزام به طلاق در صورت ندادن نفقه از سوي زوج (عنوان عربي: نظرية الإلزام إلي الطلاق عند عدم الإنفاق من جانب الزوج) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي (فقه و مباني حقوق اسلامي) از صفحه ۹۷ تا ۱۰۷ منتشر شده است.
نام: نظريه الزام به طلاق در صورت ندادن نفقه از سوي زوج (عنوان عربي: نظرية الإلزام إلي الطلاق عند عدم الإنفاق من جانب الزوج)
این مقاله دارای ۱۱ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نفقه
مقاله حق طلاق
مقاله ضرر
مقاله اعسار (كليدواژه عربي: النفقة
مقاله حق الطلاق
مقاله الضرر
مقاله الإعتبار)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: خيرالهي محمدعلي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکيده فارسي:
در فقه قديم نظريه اي وجود داشت که زن در صورت پرداخت نشدن نفقه توسط زوج، حق طلاق داشته باشد و اکثر فقهاي اهل سنت آن را به قبول حسن پذيرفته اند. در فتح الوهاب اين حق طلاق را اولي از حق فسخ در عيوب جسمي دانسته است. در فقه شيعه اين نظريه نتوانسته استحکام خود را پيدا کند و فتواي اکثر بر نداشتن حق طلاق براي زوجه است. شيخ طایفه در راس مخالفين بوده و مي فرمايد: اگر شوهري معسر شد زوجه نمي تواند به طلاق اقدام کند. علامه در نداشتن اين حق تشکيک نموده و عنوان کرد که مشهور همين فتواي منع است آيت الله خويي بيان کردند: سلطنت زوج برحق طلاق ثابت است و ليکن رواياتي وارد شده اند که اين سلطنت در هنگام امتناع از نفقه زايل مي شود. حکم به صبر براي زوجه بر اساس قاعده لاضرر صحيح نيست که دليل اهل سنت نيز بيشترحول محور ضرر بوده و امام باقر (ع) فرمودند: (کسي که به نفقه همسرش قيام نمي کند، امام ميانشان جدايي ايجاد کند). در اين صورت زن مي تواند تقاضاي طلاق کرده و قاضي درصورت امتناع زوج از طلاق راسا به طلاق مبادرت نموده و يا به زن اجازه مي دهد که از سوي زوج خود را مطلقه کند.

  انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 19

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما