محل لوگو

دانلود مقاله بررسي فقهي قبول اقاله و عدم سخت گيري در معامله (عنوان عربي: دراسة فقهية عن قبول الإقالة و المسامحة في الصفقة)


مقاله بررسي فقهي قبول اقاله و عدم سخت گيري در معامله (عنوان عربي: دراسة فقهية عن قبول الإقالة و المسامحة في الصفقة) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي (فقه و مباني حقوق اسلامي) از صفحه ۷۹ تا ۱۰۱ منتشر شده است.
نام: بررسي فقهي قبول اقاله و عدم سخت گيري در معامله (عنوان عربي: دراسة فقهية عن قبول الإقالة و المسامحة في الصفقة)
این مقاله دارای ۲۳ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله اقاله
مقاله عدم سختگيري
مقاله تجارت
مقاله حسن تفاهم (كليدواژه عربي: الإقالة
مقاله المسامحة
مقاله التجارة
مقاله حسنُ التفاهم)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: قلي پور حسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
چکيده فارسي:
يکي از فضايل اخلاقي تجارت که عمل به آن، محيط بازار و کسب و کار را به محيطي سالم و مطلوب براي کسب و تجارت تبديل مي سازد «اقاله يا تفاسخ قرارداد در صورت ندامت خريدار» و عدم سخت گيري در معامله است. اقاله در لغت به معناي مسامحه و ناديده انگاشتن امري مي باشد و در اصطلاح فسخ عقد از طرف معامله کنندگان بعد از پشيماني يکي از دو طرف معامله و درخواست فسخ از جانب او و قبول اين درخواست از طرف ديگر مي باشد. بنابراين اگر يکي از طرفين معامله– مثل مشتري– از معامله اي که کرده پشيمان شود و هيچ راهي براي فسخ عقد نداشته باشد از بائع درخواست مي کند که معامله فسخ شود و او نيز قبول کند و بيع را فسخ کند معامله فسخ مي شود که به اين کار اقاله مي گويند و به درخواست مشتري استقاله گفته مي شود. با توجه به آن چه مطرح شد، سوال اساسي اين است که اقاله چيست و چه تفاوتي با ساير نهادهاي مشابه از قبيل فسخ، انفساخ، بطلان و رجوع دارد؟ اقاله به عنوان يکي از فضايل اخلاقي تجارت چه تاثيري در اقتصاد سالم دارد؟ آيا شرط زياده يا نقصان و هم چنين شرط تاجيل عوضين در اقاله جايز است؟ کداميک از اعمال حقوقي اقاله پذير نيستند؟ در اين مقاله بعد از بيان مفاهيم به بررسي و نقد نظريات و عقايد فقهاي اسلامي علي الخصوص فقهاي اماميه راجع به پرسش هاي مزبور مي پردازيم.

  انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 23

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما