مقاله بررسي وضعيت آموزش بيمار در دانشجويان پرستاري و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بيمارستان هاي شهر تبريز در سال ۸۷-۱۳۸۶ که چکیدهی آن در زیر آورده شده است، در بهار ۱۳۸۹ در فصلنامه علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي از صفحه ۵۸ تا ۶۲ منتشر شده است.
نام: بررسي وضعيت آموزش بيمار در دانشجويان پرستاري و پرستاران شاغل و عوامل موثر برآن در بيمارستان هاي شهر تبريز در سال ۸۷-۱۳۸۶
این مقاله دارای ۵ صفحه میباشد، که برای تهیهی آن میتوانید بر روی گزینهی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله آموزش به بيمار
مقاله موانع
مقاله تسهيل کننده ها
نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: هكاري ديانا
جناب آقای / سرکار خانم: محمدزاده رحمت
چکیده و خلاصهای از مقاله:
سابقه و هدف: آموزش به بيمار بايد به عنوان يكي از حقوق بيمار نگريسته شود تا رفتار مطلوب بهداشتي با سه هدف عمده حفظ و ارتقا سلامتي و پيشگيري از بيماري، اعاده سلامتي و كمك به تطابق و سازگاري فرد حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف تعيين وضعيت آموزش به بيمار در دانشجويان پرستاري و پرستاران شاغل و بررسي عوامل تاثيرگذار در آن صورت گرفت.
روش بررسي: اين پژوهش يك مطالعه توصيفي – مقطعي است كه در آن ۳۵۲ پرستار و ۲۴۱ دانشجوي پرستاري بررسي شدند. روش نمونه گيري به صورت تصادفي طبقه اي و ابزار گردآوري داده ها، پرسش نامه اي شامل اطلاعات فردي و عوامل تاثيرگذار بود.
يافته ها: ۶۵٫۶ درصد پرستاران و ۵۳٫۱ درصد دانشجويان زياد بودن تعداد بيماران، ۶۲٫۸ درصد پرستاران و ۴۸٫۵درصد دانشجويان كمبود وقت پرستار، ۵۶٫۳ درصد پرستاران و ۵۵٫۶ درصد دانشجويان كمبود پرسنل بخش،۴۰٫۹ درصد پرستاران و ۳۷٫۸ درصد دانشجويان عدم وجود وسايل كمك آموزشي، ۲۹٫۵ درصد پرستاران و ۳۸٫۲درصد دانشجويان عدم همكاري و هماهنگي بين اعضا مختلف تيم بهداشتي – درماني، ۲۹ درصد دانشجويان عدم اختصاص زمان معين براي آموزش به بيمار، ۳۸٫۶ درصد عدم علاقه پرستار نسبت به امر آموزش، ۳۶٫۵درصد عدم حمايت مديران پرستاري از آموزش به بيمار و ۳۶٫۱ درصد كمبود آگاهي و اطلاعات پرستار نسبت به موارد آموزشي را از موانع آموزش به بيمار برشمردند. ميانگين نمرات پرستاران و دانشجويان اختلاف معني داري با هم داشت (p<0.001).
نتيجه گيري: با توجه به نتايج پژوهش بر تلاش مشترك مسوولين، مديران بيمارستان ها و دانشكده هاي پرستاري در رفع موانع و تقويت تسهيل كننده ها تاكيد مي گردد تا پرستاران ضمن كسب مهارت ها، علوم و دانش هاي موردنياز در امر آموزش به بيمار، به عنوان افرادي قابل اعتماد كه مي توانند برنامه هاي آموزش به بيماران را طرح، اجرا و ارزشيابي كنند، مطرح گردند.