محل لوگو
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید
  • عنوان اسلاید

دانلود مقاله تدوين مولفه هاي فرهنگ شهروندي در حيطه ارزش ها و هنجارها براي دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي


مقاله تدوين مولفه هاي فرهنگ شهروندي در حيطه ارزش ها و هنجارها براي دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۵۷ تا ۷۶ منتشر شده است.
نام: تدوين مولفه هاي فرهنگ شهروندي در حيطه ارزش ها و هنجارها براي دانش آموزان دوره راهنمايي تحصيلي
این مقاله دارای ۲۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله فرهنگ
مقاله شهروندي
مقاله فرهنگ شهروندي
مقاله ارزش
مقاله هنجار

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شاه طالبي بدري
جناب آقای / سرکار خانم: قلي زاده آذر
جناب آقای / سرکار خانم: شريفي سعيد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين پژوهش با هدف بررسي مولفه هاي فرهنگ شهروندي در حيطه ارزش ها و هنجارها به روش توصيفي – پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري پژوهش مشتمل بر کليه اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه ۴ و دانشگاههاي دولتي يزد، اصفهان، تهران، مشهد و شيراز در رشته هاي علوم تربيتي، جامعه شناسي و روان شناسي بالغ بر ۲۸۳ نفر بوده است . از بين جامعه آماري با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي، متناسب با حجم نمونه، در نرم افزار اکسل تعداد ۱۰۳ نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه محقق ساخته تدوين مولفه هاي فرهنگ شهروندي در دو حيطه ارزش ها و هنجارها با مقياس ۵ درجه اي ليکرت بوده است. براي تعيين روايي ابزار پژوهش از روايي صوري، محتوايي و سازه (تحليل عامل) استفاده شد. اعتبار ابزار اندازه گيري با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ معادل ۰٫۹۲ برآورد گرديد که حاکي از اعتبار بالاي ابزار اندازه گيري است. تجزيه و تحليل داده ها در دو سطح آمار توصيفي شامل (ميانگين، انحراف معيار و واريانس) و آمار استنباطي شامل تحليل عاملي، آزمون T تک متغيره و آزمون خي دو برآورد شد. نتايج بدست آمده از پژوهش نشان داد که بعد ارزش ها داراي ۱۷ زير مولفه است که از اين ميان، «ترجيح مصالح جمعي بر مصالح فردي» با بار عاملي ۰٫۷۷ بيش ترين ضريب و مولفه «حفظ محيط زيست» با بار عاملي ۰٫۴ کم ترين مقدار را به خود اختصاص داده است. در بعد هنجارها بيش ترين بار عاملي مربوط به مولفه هاي«قدرت حل تعارض در مواجهه با ديگران» و «توانايي اظهار نظر در ميان جمع» با بار عاملي ۰٫۷۲ و کم ترين بار عاملي مربوط به مولفه «مسووليت پذيري» با بار عاملي ۰٫۳۱ بوده است. در ابعاد جمعيت شناختي بين نظرات پاسخگويان تفاوتي مشاهده نگرديد.

 

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله ارزيابي و سنجش اثربخشي آموزش هاي ضمن خدمت دفتر مطالعات نيروي انساني در ارتقاي عملکرد مديران، هيات علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه يك دانشگاه آزاد اسلامي


مقاله ارزيابي و سنجش اثربخشي آموزش هاي ضمن خدمت دفتر مطالعات نيروي انساني در ارتقاي عملکرد مديران، هيات علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه يك دانشگاه آزاد اسلامي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۷۷ تا ۱۰۰ منتشر شده است.
نام: ارزيابي و سنجش اثربخشي آموزش هاي ضمن خدمت دفتر مطالعات نيروي انساني در ارتقاي عملکرد مديران، هيات علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه يك دانشگاه آزاد اسلامي
این مقاله دارای ۲۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ارزشيابي
مقاله اثربخشي
مقاله مهارت
مقاله دانش
مقاله رفتار
مقاله آموزش ضمن خدمت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حاتمي حسين

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف از اين پژوهش، ارزيابي و سنجش اثربخشي دوره هاي آموزش ضمن خدمت در زمينه افزايش دانش، مهارت و نگرش مديران، هيئت علمي و کارکنان واحدهاي دانشگاهي منطقه يك بود. جامعه آماري شامل مديران، اعضاي هيات علمي تمام وقت و کارکنان رسمي واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه يك شامل ۴۸۴۳ نفر مي باشد. روش پژوهش از نوع توصيفي – پيمايشي است. ابزار اصلي گرد آوري داده ها، منابع کتابخانه اي و پرسشنامه مي باشد. روش نمونه گيري از نوع خوشه اي چند مرحله اي است که تعداد ۲۱۵ نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. داده هاي بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي با کمک نرم افزار spss مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج بدست آمده از تحليل هاي انجام شده، نشان داد که آموزش هاي ضمن خدمت هر سه گروه در مقوله دانش با ميانگين ۲۲٫۹۵ و امتياز ۴۴ و در مقوله مهارت با ميانگين ۴۶٫۸۳۷۵ و امتياز ۸۷ در مقوله نگرش ها و رفتار شغلي با ميانگين ۶۷٫۹۴ و امتياز ۱۵۰ داراي اثربحشي همسان بوده است. تحليل واريانس يك طرفه نشان داد که بين ميانگين نمره هاي هر سه گروه در دستيابي به مقوله اثربخشي تفاوتي معني دار وجود ندارد. عامل هاي دانش، مهارت و نگرش در مقوله اثربخشي تاثير يكسان دارندف اما با توجه به تفاوت بين ميانگين گروهها، آزمون دانکن نشان مي دهد كه در مقوله مهارت و رفتار، بين ميانگين سطوح کاركنان و مديران تفاوت وجود دارد، ولي در مقوله دانش بين ميانگين سطوح گوناگون تفاوتي مشاهده نشد. در مقوله دانش، مهارت و رفتار تفاوتي معني دار بين رشته هاي تحصيلي وجود ندارد، ولي در مقوله مهارت بين ميانگين رشته هاي كشاورزي و پ‍زشكي تفاوت وجود دارد. از نظر سابقه خدمت اختلافي معني دار وجود ندارد. در مقوله مهارت بين زنان و مردان تفاوتي معني دار وجود دارد، ولي در مقوله دانش و رفتار تفاوتي معني دار بين زنان و مردان وجود ندارد.

 

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله طراحي الگوي ارزيابي عملکرد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي بر اساس شاخص هاي تعالي سازماني با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها


مقاله طراحي الگوي ارزيابي عملکرد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي بر اساس شاخص هاي تعالي سازماني با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۱۰۱ تا ۱۱۶ منتشر شده است.
نام: طراحي الگوي ارزيابي عملکرد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي بر اساس شاخص هاي تعالي سازماني با استفاده از روش تحليل پوششي داده ها
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله ارزيابي عملکرد
مقاله تعالي سازماني
مقاله شاخص هاي ارزيابي عملکرد
مقاله شاخص هاي تعالي سازماني
مقاله روش تحليل پوششي داده ها (DEA)

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: قورچيان نادرقلي
جناب آقای / سرکار خانم: جعفري پريوش
جناب آقای / سرکار خانم: رهگذر حسن

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين پژوهش بمنظور تبيين ابعاد و مولفه هاي ارزيابي عملکرد در آموزش عالي و ارايه الگويي مناسب در دانشگاه آزاد اسلامي انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصيفي به شيوه پيمايشي مي باشد. بدين ترتيب پس از مطالعه مدل هاي استاندارد بين المللي تعالي سازماني، شاخص هاي مشترک ارزيابي اين مدل ها به روش دلفي استخراج گرديد. عوامل ارزيابي در قالب ۶ شاخص ورودي و ۴ شاخص خروجي با ۶۴ مولفه و در قالب پرسشنامه اي در طيف ليکرت، پس از تعيين روايي و پايايي بر روي ۳۸ واحد دانشگاهي منطقه يک دانشگاه آزاد اسلامي اجرا گرديد، سپس داده ها بر اساس روش هاي تحليل پوششي داده ها مورد تحليل قرارگرفتند؛ نتايج نشان داد که برخي از واحدهاي دانشگاه آزاد منطقه يک کارا و برخي ديگر ناکارا هستند؛ همچنين، براي تعيين اولويت بندي واحدهاي کارا نيز از روش اندرسون و پيترسون استفاده شد و در نهايت، با روش ساخت واحد مجازي و مجموعه مرجع، نقاط بهبود پذير واحدهاي ناکارا شناسايي و پيشنهادهاي لازم جهت کارايي آن ها ارايه شد.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله ارايه راهبردهايي براي هدايت تحصيلي و شغلي دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان سيرجان


مقاله ارايه راهبردهايي براي هدايت تحصيلي و شغلي دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان سيرجان که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۱۱۷ تا ۱۳۰ منتشر شده است.
نام: ارايه راهبردهايي براي هدايت تحصيلي و شغلي دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان سيرجان
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله شخصيت
مقاله شغل
مقاله دانش آموز
مقاله هدايت تحصيلي
مقاله هدايت شغلي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: نظري الناز
جناب آقای / سرکار خانم: محمدي فاطمه
جناب آقای / سرکار خانم: حاتمي حسين

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين پژوهش با توجه به نظريه شغلي – شخصيتي جان هالند و استفاده از پرسشنامه سياهه شغلي وي، در ميان ۸۵۰ نفر از دانش آموزان پايه اول مقطع متوسطه شهر سيرجان با هدف بررسي ويژگي هاي شخصيتي و شغلي و رابطه ميان شخصيت افراد با مشاغل موجود کشور، با در نظر گرفتن عامل هاي موثر در انتخاب رشته تحصيلي و شغلي آنان انجام گرديد، روش پژوهش توصيفي، از نوع پيمايشي و کاربردي است و داده هاي اوليه از راه پرسشنامه و مصاحبه بدست آمد، با بررسي پرسشنامه ها و نظرات افراد، تغييراتي در پرسشنامه-ي جان هالند اعمال شد که منجر به ايجاد پرسشنامه اي هوشمندانه تر گرديد. جان هالند، پاسخ هاي کاربر را فقط با بله و خير مي سنجيد که در بسياري از موردها افراد نمي توانستند نظر خود را نسبت به يک شغل، فقط به صورت بله و خير مطرح کنند. با تغيير جواب ها به صورت کاملا، تا حدي، کمي و اصلا پاسخ به پرسشنامه راحت تر شد. نتايج بدست آمده از اين پژوهش به پياده سازي نرم افزاري منجر شد و مشخص كرد كه هر يک از کاربراني که پرسشنامه را پر مي کنند، داراي چه درصدي از ۶ تيپ شخصيتي طبقه بندي هالند هستند.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله اثر بخشي آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر انگيزه پيشرفت، عزت نفس و شاد کامي دانش آموزان پسر پايه اول


مقاله اثر بخشي آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر انگيزه پيشرفت، عزت نفس و شاد کامي دانش آموزان پسر پايه اول که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۱۳۱ تا ۱۴۴ منتشر شده است.
نام: اثر بخشي آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر انگيزه پيشرفت، عزت نفس و شاد کامي دانش آموزان پسر پايه اول
این مقاله دارای ۱۴ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله مثبت انديشي
مقاله انگيزه پيشرفت
مقاله عزت نفس
مقاله شاد كامي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: برخوري حميد
جناب آقای / سرکار خانم: رفاهي ژاله
جناب آقای / سرکار خانم: فرح بخش كيومرث

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
اين پژوهش بمنظور بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مثبت انديشي به شيوه گروهي بر انگيزه پيشرفت، عزت نفس و شادکامي دانش آموزان پسر پايه اول دبيرستان هاي دولتي شهر جيرفت در سال تحصيلي (۸۷-۸۶) انجام گرديد. نمونه اوليه اين پژوهش ۱۲۰نفر از دانش آموزان بودند كه به روش تصادفي خوشه اي از ميان تمامي دانش آموزان پسر پايه اول دبيرستان شهر جيرفت انتخاب شدند. ابتدا پرسشنامه انگيزه پيشرفت هرمنس، مقياس شادكامي آكسفورد و عزت نفس روزنبرگ به عنوان پيش آزمون اجرا شد سپس جهت بررسي فرضيه هاي پژوهش، ۲۸ نفر از افرادي را كه در آزمون هاي انگيزه پيشرفت هرمنس و شادكامي آكسفورد نمره هاي پاييني كسب كرده بودند، انتخاب و به گونه تصادفي در دو گروه آزمايشي و گواه جايگزين شدند. در مرحله بعد، به گروه آزمايش به مدت ۸ جلسه ۱٫۵ ساعته، مهارت-هاي مثبت انديشي آموزش داده شد در حالي كه گروه گواه هيچ گونه آموزشي را دريافت نكردند. يك هفته پس از پايان جلسه هاي آموزشي، پرسشنامه انگيزه پيشرفت هرمنس، شادكامي آكسفورد و عزت نفس روزنبرگ به عنوان پس آزمون روي هر دو گروه اجرا گرديد. تحليل نتايج با استفاده از آزمون T گروههاي مستقل روي تفاضل ميانگين نمره هاي پيش آزمون و پس آزمون نشان داد كه آموزش مهارت هاي مثبت انديشي تاثيري معني دار بر افزايش نمره هاي انگيزه پيشرفت (P<0.001) و افزايش نمره هاي شادكامي (P<0.000) داشته است. هم چنين، اين نتايج بيانگر اين بود كه آموزش مهارت هاي مثبت انديشي بر عزت نفس دانش آموزان تاثيري معني دار نداشته است (P>0.280). روي هم رفته، نتايج بدست آمده در اين پژوهش سودمندي و تاثير آموزش مهارت هاي مثبت انديشي در افزايش انگيزه پيشرفت و شادكامي دانش آموزان دبيرستاني را تاييد مي كند.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله ارزيابي و سنجش ميزان رضايتمندي اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت


مقاله ارزيابي و سنجش ميزان رضايتمندي اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۱۴۵ تا ۱۶۰ منتشر شده است.
نام: ارزيابي و سنجش ميزان رضايتمندي اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله رضايتمندي
مقاله اعضاي هيات علمي
مقاله دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: زارعي رضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف از اين پژوهش سنجش ميزان رضايتمندي اعضاي هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت بود. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي بوده است. جامعه آماري اين پژوهش کليه اعضاي هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مرودشت بوده که با روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي و با توجه به جدول کرجسي و مورگان نمونه مورد نياز پژوهش انتخاب گرديد. ابزار سنجش مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي و پايايي آن مورد تاييد قرار گرفت. داده هاي جمع آوري شده با استفاده از شاخص هاي آمار توصيفي و آزمون آماري کولموکوروف – اسمينوروف مورد تحليل قرار گرفتند. مهم ترين نتايج پژوهش عبارت بود از اين که جمعيت مورد مطالعه از کار خود رضايت دارند، بيش تر اعضاي مورد مطالعه به طور ميانگين از حقوق و دستمزد خود و هم چنين، از سطح دانش علمي همکاران خود راضي بوده اند. در نهايت، بيش از دو سوم از جمعيت مورد مطالعه به برنامه ريزي و مديريت در انجام امور شغلي باور داشتند.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله موتيف چيست و چگونه شکل مي گيرد؟


مقاله موتيف چيست و چگونه شکل مي گيرد؟ که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۷ تا ۳۱ منتشر شده است.
نام: موتيف چيست و چگونه شکل مي گيرد؟
این مقاله دارای ۲۵ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله موتيف
مقاله تپس
مقاله درون مايه
مقاله کهن الگو
مقاله شگرد ادبي
مقاله ناخودآگاه

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: تقوي محمد
جناب آقای / سرکار خانم: دهقان الهام

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
موتيف يكي از اصطلاحات رايج در هنر و ادب و همچنين علم و فن است. بحث از موتيف در نقد و تحليل جنبه هاي ساختاري و محتوايي آثار ادبي فوايد و كارايي هاي بسياري دارد. از اين رو، آگاهي از جنبه هاي معنايي و تعريف هاي موتيف براي پرداختن به آثار و تحليل آن ها ضروري است. با توجه به اين ضرورت، در اين مقاله سعي شده است علاوه بر معاني و تعريف هاي چندگانه موتيف، اصطلاحات نزديک به آن نيز مورد بحث قرار گيرد و نسبت و دايره کاربرد آن ها روشن شود.
موتيف در نقاشي، هنرهاي تجسمي و نمايشي و ادبيات به کار مي رود و مهم ترين ويژگي آن در اين هنرها، خصلت تکرار شوندگي و برانگيزندگي آن است. در ادبيات نيز کم و بيش همين ويژگي ها در اجزا و عناصر ادبي، گوناگوني موتيف را شکل مي دهند. با توجه به تنوع عناصري که مي توانند کارکرد موتيف را داشته باشند (شامل موقعيت، واقعه، عقيده، تصوير، شخصيت نوعي، ويژگي بارز يک شخصيت، مضمون مکرر و…) اين اصطلاح با اصطلاحات ديگري ارتباط پيدا مي کند که عبارت اند از: درون مايه، تپس، لايت موتيف و کهن الگو. در اين مقاله پس از ارايه تعريف ها و نسبت هاي اين اصطلاحات، به نحوه شکل گيري و کاربرد و کارکرد موتيف در آثار ادبي پرداخته شده است.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله از نشانه شناسي ساختگرا تا نشانه – معناشناسي گفتماني


مقاله از نشانه شناسي ساختگرا تا نشانه – معناشناسي گفتماني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۳۳ تا ۵۱ منتشر شده است.
نام: از نشانه شناسي ساختگرا تا نشانه – معناشناسي گفتماني
این مقاله دارای ۱۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله نشانه شناسي ساختگرا
مقاله نشانه – معناشناسي
مقاله گفتمان
مقاله سطوح زباني
مقاله معنا

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: شعيري حميدرضا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ديدگاه گفتماني با رويکرد نشانه – معناشناختي معتقد است توليدات زباني تابع فرآيندي پيچيده هستند که عوامل نشانه – معنايي بسياري در آن دخيل اند. در چنين ديدگاهي، بر خلاف روش هاي مطالعه ساختگرايي که توليدات زباني را ابژه هايي بيروني و مستقل از توليدکننده آن مي دانستند، آنچه داراي اهميت است نوعي حضور و موضع گفتماني است که پويا بودن آن همواره ما را با نوعي جهت گيري گفتماني، بسط روابط، تعامل بين نيروهاي همسو يا همگرا و نا همسو يا واگرا سوق مي دهد. آنچه سبب عبور از نظام ساختاري مبتني بر رابطه دالي و مدلولي نشانه ها به سوي نظام فرآيندي مي شود چيست؟ به نظر مي رسد نظام فرآيندي که بر رابطه بين سطوح زباني (سطح صورت و محتوا) متکي است، جانشين رابطه دالي و مدلولي مي شود. چه ويژگي هايي سبب مي شوند تا سطوح زباني بتوانند مرزهاي معنايي را جا به جا کنند و به توليد جرياني نشانه – معنايي منجر شوند؟
هدف ما از ارايه اين مقاله علاوه بر پاسخ به اين پرسش، بررسي شرايطي است که ما را از نشانه شناسي ساختگرا، که معناهاي از پيش تعيين شده در آن از اهميت زيادي برخوردارند، به نشانه – معناشناسي گفتماني، که در آن معنا تابع مذاکره و کشمکش و تنش بين سطوح زباني است، سوق مي دهد.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله تاويل بي خويش نويسي: تحليلي تازه از نگره هاي ادبي عين القضات همداني


مقاله تاويل بي خويش نويسي: تحليلي تازه از نگره هاي ادبي عين القضات همداني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۵۳ تا ۷۲ منتشر شده است.
نام: تاويل بي خويش نويسي: تحليلي تازه از نگره هاي ادبي عين القضات همداني
این مقاله دارای ۲۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله تاويل
مقاله شکل اتصالي و انفصالي حروف
مقاله معنا
مقاله معناي معنا

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: محبتي مهدي

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
يکي از شخصيت هاي بزرگ ادبي و عرفاني که در حيطه نقد و نظريه ادبي نکته ها و سخنان قابل تامل بسياري گفته، عين القضات همداني است. وي در چهار اثر ممتاز خود نگره هاي تازه و نادري را در باب نقد، تحليل و تاويل متن و حقيقت آن مطرح کرده است که از ميان آن ها مي توان به نحوه نسبت معنا و لفظ، شکل اتصالي و انفصالي کلمات در ارتباط با مفهوم و محتوا، نسبت شعر و نثر با ذهنيت و زاويه ديد خواننده، بي خويش نويسي و به ويژه سه ساحت کودکي، عاقلي و عاشقي در تحليل معنا و معناي معنا اشاره کرد که هنوز هم بسيار عميق و گير است. هدف اين مقاله، تحليل نگره هاي ادبي عين القضات در پرتو تفسيري هماهنگ بر اساس گفته هاي خود اوست.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله شکل شناسي داستان هاي کوتاه محمود دولت آبادي


مقاله شکل شناسي داستان هاي کوتاه محمود دولت آبادي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۷۳ تا ۱۱۰ منتشر شده است.
نام: شکل شناسي داستان هاي کوتاه محمود دولت آبادي
این مقاله دارای ۳۸ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله دولت آبادي
مقاله رئاليسم
مقاله راوي داناي كل
مقاله زبان شاعرانه
مقاله ديالوگ و مونولوگ

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مشتاق مهر رحمان
جناب آقای / سرکار خانم: كريمي قره بابا سعيد

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
دولت آبادي بي ترديد، يكي از پر کارترين و سخت کوش ترين نويسندگان دو دهه اخير ايران است. او قبل از روي آوردن به رمان نويسي و خلق آثار بزرگي چون جاي خالي سلوچ و کليدر داستان هاي نسبتا بلندي نوشته است كه در همان ها هم تمايل او به نوشتن رمان ديده مي شود.
آنچه تا به حال درباره آثارش نوشته اند، اندک است و عموما به محتواي داستان ها و به ويژه رمان هاي او مربوط مي شود. در اين مقاله به شكل شناسي چهارده داستان او در ساحت هايي چون طرح يا پيرنگ، زاويه ديد، راوي، شخصيت پردازي، آغاز و انجام و… پرداخته ايم. پيش از شروع بحث نيز به اختصار به زندگي و آثار او تا سال ۱۳۵۷ و سپس به آراي محققان درباره شکل و شکل شناسي اشاره کرده ايم.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله بررسي تاثير اينترنت بر رفتار اطلاع يابي آموزشي و پژوهشي دانشجويان دانشگاه شيراز


مقاله بررسي تاثير اينترنت بر رفتار اطلاع يابي آموزشي و پژوهشي دانشجويان دانشگاه شيراز که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۸ در رهيافتي نو در مديريت آموزشي از صفحه ۱ تا ۱۶ منتشر شده است.
نام: بررسي تاثير اينترنت بر رفتار اطلاع يابي آموزشي و پژوهشي دانشجويان دانشگاه شيراز
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله رفتار اطلاع يابي
مقاله اينترنت
مقاله كاربر
مقاله غيركاربر

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: رضويه اصغر
جناب آقای / سرکار خانم: فياضي مهسا

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير اينترنت بر رفتار اطلاع يابي آموزشي و پژوهشي دانشجويان دانشگاه شيراز انجام شده است. اين تحقيق درصدد پاسخگويي به سوالاتي در مورد رفتار اطلاع يابي در دو گروه کاربر و غير کاربر و عوامل موثر برآن، نحوه دستيابي دانشجويان به اطلاعات و بررسي و مقايسه ميزان استفاده از اينترنت و بانکهاي اطلاعاتي به تفکيک جنسيت و مقطع تحصيلي، هدف و مشکلات استفاده، مقايسه ميزان فعاليتهاي پژوهشي در دو گروه کاربر و غير کاربر بوده است. روش تحقيق توصيفي از نوع پيمايشي بوده است که در اين پژوهش ۵۰۰ دانشجو به روش نمونه گيري طبقه اي از بين ۱۰ دانشكده مورد بررسي دانشگاه شيراز در دو مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در اين پژوهش پرسشنامه کتبي بود بدين منظور پرسشنامه حاوي ۳۰ سوال بسته شامل دو بخش تنظيم شد بخش اول پرسشهاي مربوط به رفتار اطلاع يابي و بخش دوم پرسشهاي مربوط به اينترنت را دربر مي گيرد. بدين ترتيب دانشجويان کاربر اينترنت موظف به پاسخگويي هر دو بخش و غير کابرها تنها به بخش اول آن پاسخ دادند. پرسشنامه هاي دريافتي متعلق به ۴۳۰ کاربر و ۷۰ غير کاربر بود. يافته ها نشان داد که تعداد کاربران اينترنت بيش از غيرکاربران است. جنسيت و سطح تحصيلات کاربران در ميزان استفاده از اينترنت تاثير نداشته است. هدف کاربران از انتخاب و استفاده اينترنت «سرعت و سهولت بازيابي اطلاعات» عنوان شده است. مشکلات موجود بر سر راه استفاده از اينترنت به دو دسته فردي و عوامل ناشي از نظام اطلاعاتي مربوط مي شود. بين ميزان فعاليتهاي پژوهشي در دو گروه کاربر و غيرکاربر تفاوت معني داري وجود دارد.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله پوچ انگاري منفعل در بوف کور


مقاله پوچ انگاري منفعل در بوف کور که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۱۱۱ تا ۱۳۹ منتشر شده است.
نام: پوچ انگاري منفعل در بوف کور
این مقاله دارای ۲۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله بوف کور
مقاله نيست انگاري فعال
مقاله نيست انگاري منفعل
مقاله راوي
مقاله زرتشت

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: موسوي سيدكاظم
جناب آقای / سرکار خانم: همايون فاطمه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
نيست انگاري راوي در بخش اول بوف کور و وجوه تشابه آن با نيست انگاري نيچه، موضوعي است که پيشتر، نگارندگان مقاله آن را بررسي کرده اند. در عين حال که پيروي راوي از نيچه در اين اثر هدايت انکارناپذير است، اين نيست انگاري با آنچه نيچه آن را «نيست انگاري فعال» مي نامد و در عملِ «زرتشت» متجلي مي شود، تفاوت زيادي دارد. وجوه تمايز راوي را از زرتشت مي توان در بخش دوم بوف کور – که در واقع بخش عملي نيست انگاري اين کتاب است – مطالعه و بررسي کرد.
اين مقاله به معرفي وجوه تمايز و افتراق «زرتشت» و «راوي» بوف کور مي پردازد و «نيست انگاري منفعل» را به ويژه در بخش دوم کتاب بررسي مي کند. يادآور مي شود که راوي استدلال نيچه را در ذهن خود مرور کرده، آن را مي پذيرد و در بخش اول کتاب، نابودي «دختر اثيري» را در ذهن خود مي پروراند؛ اما نفوذ عميق اين دختر – که در واقع جلوه اي از دنياي ماوراست – در کنار انفعال راوي مانع از آن مي شود که او بتواند در عمل تاثير حضور «لکاته» را – که نماد اجتماعي دختر اثيري است – از زندگي خويش بزدايد.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله بررسي چند شگرد روايي در قصه هاي مثنوي


مقاله بررسي چند شگرد روايي در قصه هاي مثنوي که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۱۴۱ تا ۱۶۲ منتشر شده است.
نام: بررسي چند شگرد روايي در قصه هاي مثنوي
این مقاله دارای ۲۲ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله روايت
مقاله قصه
مقاله ماضي روايتي
مقاله افعال بيروني و دروني
مقاله پيش رفتگي روايت
مقاله روايت ميان افزود
مقاله مثنوي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: مهدي زاده فرد بهروز
جناب آقای / سرکار خانم: امامي نصراله

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
روايت داستاني با دامنه اي به نسبت گسترده، مورد توجه محافل نقدادبي است. از سويي ديگر، درهم تنيدگي عنصر روايت با ديگر عناصر داستاني موجبات حضور چشم اندازهاي متنوعي را در زمينه نقد داستان فراهم آورده است. برآيند نوشتار حاضر، توضيح و تحليل چند شگرد روايي و تلاش براي کاربردي کردن آن ها در بازتاباني مصاديقشان در قصه هاي مثنوي است. چهار مفهوم کلي ماضي روايتي، افعال جريان بيـروني و دروني، پيش رفتگي روايت و روايت ميان افزود، شاکله کلي اين مقاله را تشکيل مي دهد. در محور ماضي روايتي، تفاوت بارز کارکرد زمان افعال در متون تخيلي و واقعي بيان مي شود. در محور بعدي توضيح داده مي شود که گزارش افعال بيروني اشخاص مانند خوردن، پوشيدن، دويدن و … از عهده متون غيرداستاني نيز برمي آيد؛ اما بيان افعال دروني همچون فکر کردن، اميدوار بودن و… صرفا به ظرفيت متون تخيلي و داستاني بازبسته است. در قسمت سوم مقاله، مباحث روايت خطي و شکست روايت خطي مطرح مي شود و سرانجام در قسمت پاياني، مفهومِ روايت ميان افزود تشريح مي شود؛ توضيـح اينکه روايت ميان افزود ناظر بر قصه هايي است که چارچوب روايت در آن ها به شکلي تنــاوبي ميان کنش داستــاني و گفت و گوي شخصيت ها پيش مي رود.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله بررسي ساز و کارهاي هوش داستاني در نثر روايي آويني


مقاله بررسي ساز و کارهاي هوش داستاني در نثر روايي آويني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۱۶۳ تا ۱۹۱ منتشر شده است.
نام: بررسي ساز و کارهاي هوش داستاني در نثر روايي آويني
این مقاله دارای ۲۹ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله روايت شناسي
مقاله سبک شناسي
مقاله هوش داستاني
مقاله نمودهاي زباني

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: هاشمي سيدمحمدرضا
جناب آقای / سرکار خانم: شمس محمدعلي
جناب آقای / سرکار خانم: شمسايي سپيده

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هدف اين پژوهش، بررسي روايت شناختي و سبک شناختي روايت محرم اثر سيدمرتضي آويني در چارچوب نظريه هوش داستاني رندال (۱۹۹۹) است. گرچه تاکنون مطالب بسياري در مورد منحصربه فرد بودن روايت هاي اين نويسنده بيان شده، هيچ پژوهش علمي به واكاوي ويژگي هاي خاص روايت شناختي در آثار او نپرداخته است. بررسي آثار آويني بر مبنايي علمي و مبتني بر نظريه هاي معتبر روايت شناختي، گامي موثر در جهت فهم بهتر ويژگي هاي اين آثار و استفاده از اين ويژگي ها در شکل ها و موقعيت هاي ديگر خواهد بود. در اين مطالعه، ساز و کارهايي كه در ارتقاي هوش داستاني در چارچوب تحليلي رندال دخيل هستند، و نمود آن ها در متن روايت محرم، با بهره گيري از مدل روايت شناختي لبوف (۲۰۰۱) مورد بررسي و ارزيابي کيفي و کمي قرار مي گيرد. همچنين بخشي از ويژگي هاي روايت شناختي نثر آويني با ذكر مثال هايي از نثر وي و از ديدگاهي سبک شناختي و در قالب نمودهاي زباني تبيين مي شود.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

دانلود مقاله روايت شناسي در سنت نقد انگليسي – آمريكايي: معرفي كتاب داستان و متن اثر سيمور چتمن (۱۹۷۸)


مقاله روايت شناسي در سنت نقد انگليسي – آمريكايي: معرفي كتاب داستان و متن اثر سيمور چتمن (۱۹۷۸) که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در زمستان ۱۳۸۸ در نقد ادبي از صفحه ۱۹۳ تا ۲۰۸ منتشر شده است.
نام: روايت شناسي در سنت نقد انگليسي – آمريكايي: معرفي كتاب داستان و متن اثر سيمور چتمن (۱۹۷۸)
این مقاله دارای ۱۶ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: حري ابوالفضل

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
سنت نظريه و دستور زبان روايت علاوه بر روسيه و فرانسه در نقد انگليسي – آمريكايي نيز درخشان و تاثيرگذار بوده است. سيمور چتمن از نظريه پردازان آمريكايي نظريه و دستور زبان روايت است و كتاب داستان و گفتمان: ساختار روايي در ادبيات داستاني و فيلم (۱۹۷۸) او از راهبردي ترين آثار در زمينه روايت شناسي و به ويژه حوزه ميان رشته اي روايت و سينما به شمار مي آيد. در اين جستار به معرفي اين کتاب و شرح فصل هاي مختلف پرداخته مي شود. ابتدا، شرحي از نظريه و دستور زبان روايت از ارسطو و پراپ و نظريه پردازان روايت در فرانسه به ويژه برمون، گرماس و تودورف مي آيد و سپس كتاب چتمن معرفي و توصيف مي شود.

انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما